Tydzień czytania 2012

275 0

1 czerwca pod szyldem „Cała Polska czyta dzieciom” rozpoczyna się „XI Ogólnopolski Tydzień Czytania”, który stanowi z jednej strony podsumowanie całorocznych dokonań, z drugiej zaś w atrakcyjny sposób przypomina, jak ważną czynnością jest codzienna lektura.

Uczciwie jednak należy zaznaczyć, że biblioteki publiczne, w tym i opalenicka książnica, cały rok pracują nad tym, by czytelnictwo wśród dzieci rosło i było dla nich jedną z ciekawszych propozycji spędzania wolnego czasu. W naszej placówce czuwa nad tym pani Aldona Bociańska, jednak z okazji „Tygodnia Czytania” również zaproszeni przez nas goście zaprezentują wybrane utwory literackie najmłodszym czytelnikom. „XI Ogólnopolski Tydzień Czytania” potrwa od 1 do 7 czerwca.

Więcej o tym, co daje dziecku czytanie, można znaleźć poniżej:

Czytanie czytaniu nierówne – i od tego powinniśmy zacząć. Wszak codziennie jesteśmy zmuszani do tej czynności – czy tego chcemy, czy nie. Czytamy newsy na portalach internetowych, czytamy slogany reklamowe na billboardach, maile, instrukcje obsługi przeróżnych urządzeń, prasę, informacje, które pojawiają się na dole ekranu podczas „Dzień Dobry TVN” bądź innych programów społeczno-informacyjnych. Jednak nie o takie czytanie chodzi w kampanii „Cała Polska czyta dzieciom”. A jeśli nie o takie, to jakie?

Wszystkie wyżej wspomniane teksty mają przede wszystkim charakter informacyjny. Odnoszą się do konkretów, cechują zwięzłością i możliwie dopracowaną przystępnością. Innymi słowy – pozostawiają bardzo mało miejsca na to, co powinno być kwintesencją aktu czytelniczego – rozwijanie wyobraźni. Nakłanianie jej, by tworzyła światy i sytuacje, które niekoniecznie muszą wydarzyć się w naszym życiu, bądź nigdy się nie wydarzą.

Od razu pojawia się pytanie – dlaczego mamy zaśmiecać sobie głowę historiami, które nijak nie mają się do naszego tu i teraz? Na ten argument można odpowiedzieć złośliwie innym pytaniem: po co niby zaśmiecać sobie umysł dylematami serialowych postaci, które równie nijak się mają do naszego codziennego życia – ale można też przyjrzeć się temu problemowi trochę szerzej.

Ciekawych tez dostarcza artykuł z czerwcowego numeru „Charakterów” zatytułowany „Czytanie czyni czułym” autorstwa Keitha Oatleya:

Kiedyś psychologowie wyśmiewali pomysł, że literatura może nam pomagać zrozumieć innych ludzi. Przecież to fikcja! – argumentowali. Ale w ciągu minionego ćwierćwiecza psychologia doceniła znaczenie opowieści. Naukowcy zrozumieli, że tak jak symulacje komputerowe pomogły lepiej pojąć percepcję, uczenie się i myślenie, tak historie są swoistymi symulacjami, dzięki którym lepiej rozumiemy i bohaterów książki, i człowieka w ogóle.

Czytanie nie tylko poszerza wiedzę, koncentrację, ułatwia naukę w szkole, ale też jest doskonałym ćwiczeniem relacji interpersonalnych. Wszak jednym z podstawowych procesów, które zostają zainicjowane podczas czytania jest proces utożsamiania się czytelnika z bohaterem. Innymi słowy – możliwość spojrzenia na otaczający nas świat oczami innego człowieka – nie ważne, że jest on wytworem fikcji. Chyba nie trzeba mówić, jak ważny to proces w wychowywaniu dzieci. Najmłodsi rodzą się egocentrykami, bardzo trudno im ujrzeć świat oczyma kolegi i koleżanki. Czytanie powieści uczy nas empatii, a tego nie da nam nawet najlepiej zbudowany slogan reklamowy. Akcja „Cała Polska czyta dzieciom” natomiast w wyjątkowo oryginalny sposób o tym przypomina.

Drodzy Rodzice – czytajcie.

Related Post

Odczytaliśmy „Wesele”!

Posted by - Wrzesień 4, 2017 0
Już od 6 lat w pierwszą sobotę września w całej Polsce odbywa się Narodowe Czytanie – impreza pod honorowym patronatem…